Brev:
Er ikke vild med almindelig kost / ønsker flaske
26. februar 2015
Alder:
10 mdr.
Er ikke vild med almindelig kost / ønsker flaske
Hej Helen
Jeg har en datter fra April 2014, nu 10 måneder.
Vi opstartede med grød og mos da hun var 4 måneder og 1 uge, da vi troede hun var klar. Det virkede sådan, og sundhedsplejersken bekræftede os i det.
Hun ville dog overhovedet ikke have det, men vi blev opfordret til at fortsætte, hvilket vi gjorde. Måneder gik - og da hun blev 7-8 måneder lod vi hende sidde med maden selv - alt det der var forsvarligt. Grøden var hun stadig ikke interesseret i. Hun vil meget gerne sidde med maden selv, men det er ikke det store der kommer ned. Ikke nok til at vi, som forældre, mener hun er mæt. Hvilket hun ofte bekræfter os i, da hun kort tid efter måltidet er sulten - og vil have hendes flaske.
Hun får 4 flasker om dagen, formiddag, over middag (inden lure) til nat og om natten. Mængderne er ca som følgende:
Formiddag 160-200 ml
Over middag 160-200 ml
Til nat 245 ml
Nat 200 ml
Om natten spiser hun ca ved 2.30 tiden.
Hun sover godt om natten, og har stort set altid gjort det. Hun får en sut et par gange, og så mad en enkelt gang. Sådan var det også da jeg ammede hende (fuldammet indtil 2 måneder gammel)
Vores dagsrytme er ca som følgende:
Står op kl. 7
Morgenmad ca 7.30-7.45
Puttes til lur ca kl. 9.00, sover her alt fra 1 time til 2 timer og 30 min
Spiser middagsmad kl. 12 (ca)
Puttes til sen lur ca ved 14-15 tiden, afhængig af hvornår hun står op
Får eftermiddagsmad, frugt, brød osv
Aftensmad 17.30-17.45
Puttes til nat kl. 19
Spiser nat ca 2.30
Morgenmad er hun overhovedet ikke interesseret i. Vi har forsøgt:
grød, havregrød, øllebrød, yoghurt, rugbrød, boller, franskbrød
Jeg får max 2 skefulde i hende, og det hun spiser af en ½ bolle - er måske en 1/10 del af den :-(
Til middag tilbydes hun rugbrød i hapser - jeg skærer dem og ligger og hun tager dem og putter dem i munden. Det er hun rigtig god til, men spiser ca 5-6 hapser og ikke mere. Hun vil som regel ikke spise det hvis jeg giver hende dem. Hun tilbydes grønt, ostehaps, kyllingepølse eller anden kød ved siden af. Men det er begrænset hvad der ryger ned.
Til eftermiddag får hun tilbudt, frugt - skorpe, bolle eller hvad vi lige har.
Frugt er hun vild med.
Jeg tilbyder hende det samme til aften som vi får. Får vi ikke børnevenlig mad, så er der fx kogt pasta eller kartoffel til hende. Kyllingepølse, frikadelle eller lignende. Jeg tilbyder hende altid grød ved siden af til aften. 5 ud af 7 gange vil hun ikke have det.
Sådan her har det altid været - det er ikke noget ny opstartet. Men siden hun har været de 4 måneder og 1 uge, har hun været svær at give mad.
Det er tydeligt at mærke at hun er tryg ved flasken.
Hun er født til termin (40+6), vejede 3490 g. Vejer i dag 8400 g. Hun er en mild og glad pige, der er i fuld trivsel - kryber hen over gulvet, stiller sig op på knæerne og leger med legetøj.
Skal hun bare have mere tid? Eller hvad er det - det er stor frustration for os. Jeg ville lave lige præcis det hun ville have, hvis bare hun ville spise.
Hun starter i dp om 2½ uge.
Venlig hilsen
Agnes' forældre